35 jaar, geboren en getogen onder rook van Rotterdam, enig kind, vriendelijk, vrolijk en standaard een grote glimlach op zijn gezicht en een twinkeling in zijn ogen: dát is Jan Koudstaal. Jan is echt een ochtendmens en daarbij is hij een gezelligheidsdier. Zo kregen Jan zijn ouders al op de basisschool te horen dat Jan’s achterhoofd tijdens de les meer te zien was dan zijn gezicht. Na het behalen van zijn HAVO-diploma, heeft Jan, nog vanuit zijn ouderlijk huis, de HBO-opleiding Accountancy in Rotterdam gevolgd. Maar toen Jan eenmaal aan het werk ging kreeg hij pas écht de smaak te pakken. Zo wist hij bij KMPG ook zijn Master en Post-Master te behalen als registeraccountant. Op zijn 23e is Jan naar Rotterdam getogen alwaar hij nog altijd woont met zijn vrouw Kim en hun twee koters Dani (6) en Fem (3).
Jan heeft naast zijn werk en gezin niet veel tijd voor hobby’s. Wel probeert hij altijd tijd te maken voor sporten (hardlopen en fitness), maar dat valt volgens hem niet onder de noemer ‘hobby’. En wannéer Jan dan een keertje tijd heeft, geniet hij ervan om te lezen en naar series/films te kijken. Het was van jongs af aan al duidelijk dat Jan erg geïnteresseerd is in de mensen om zich heen. Een interesse die hij nooit verloren is. Het fascineert Jan namelijk hoe mensen met elkaar omgaan. Hoe deze omgang zich ontwikkelt in privé- en werksituaties. En meer nog hoe hij daar zelf op in kan spelen. Jan zijn sociale radar is goed ontwikkeld en hij heeft een behoorlijke portie empathie meegekregen. Een eigenschap die hem niet alleen persoonlijk, maar ook in zijn werk goed van pas komt. Het helpt hem bij het (beter) begrijpen van de klant en het op de juiste wijze overbrengen van zijn boodschap. Tijdens ons gesprek wordt ook al vrij snel duidelijk dat Jan wel van een grapje houdt. Zelf omschrijft hij zijn gevoel voor humor als droog (ik kan dit beamen), soms wat ‘dark’ en hij kan ook wel scherp uit de hoek komen. Maar niet ten koste van anderen; dan is voor Jan de grap er al snel af.
Jan vindt een projectmatige manier van werken en de lol die je daarbij met elkaar binnen een team kan hebben erg fijn. Dit projectmatig werken, dus met een team naar een eindproduct toe werken, bevalt Jan beter dan procesmatig werken heeft hij ontdekt. Ook hierin heeft hij ruime ervaring en tijdens zijn aanstellingen bij IMTECH en Fokker/GKN ontdekte hij dat hij in het puur routinematig werken uitdaging miste. Jan en Joost deelden dit gevoel en bespraken dit uitgebreid met elkaar. Langzaam maar zeker wakkerde het vuurtje aan om eigen baas te worden. Zelf verantwoordelijk te zijn. Met nieuwe uitdagingen, blije klanten en mooie eindproducten. En zo gezegd zo gedaan. In zijn werkzaamheden voor Montis-Q geniet Jan echt van het helpen van de klant. Van het leveren van toegevoegde waarde, het ‘vrijspelen’ van de klant zodat zij bezig kunnen zijn met hun échte prioriteiten, te helpen met het doorvoeren van verandering, het blussen van branden en het bedenken van oplossingen voor allerlei problemen.
Al vrij snel na de opstart van Montis-Q werd het behoorlijk druk. Maar “nee” zeggen is geen optie. Er zal altijd naar een oplossing van het probleem gezocht worden, wat ook de reden is dat Montis-Q zo’n uitgebreid netwerk van experts heeft opgebouwd. Met behulp van externe professionals kan aan iedere situatie een mouw gepast worden en kan gebrek aan capaciteit geen reden zijn om een klant niet (goed) te bedienen. Naast het leveren van kwaliteit aan, en het bezorgen van een ‘smile’ bij de klant, staan ook lol en grappen maken hoog bij Jan in het vaandel. Plezier maken met elkaar zorgt nou eenmaal voor een goede sfeer, geeft positieve energie en resulteert daarmee in betere resultaten.
Wat Jan verder heel belangrijk vindt in zijn werk als Qonsultant, is dat hij persoonlijk benaderbaar is. Dat er écht naar de klant geluisterd wordt en dat er een oplossing op maat bedacht wordt. Ook het ‘going the extra (s)mile’ is belangrijk in Jan zijn boek. Het gaat, zoals hij heel mooi zegt, om mensen en niet alleen om eindresultaten. Deze aanpak is wat de ‘smile’ aan Montis-Q geeft, die wat Jan betreft ook in de toekomst van essentieel belang blijft in de dienstverlening van Montis. Jan ziet de toekomst dan ook zonnig in (gelukkig maar ?) en ziet over 5 jaar verschillende labels voor zich. Verbredingen. Ook ziet hij binnen de consulting-tak 7 tot 10 mensen voor zich in het team, met een vast netwerk van experts daaromheen. Jan vindt het ook van groot belang om betrokken te blijven bij de inhoud van zijn vak en natuurlijk bij de klant. Om niet de feeling met de business te verliezen en continu kennis te blijven vergaren. Daarnaast verwacht hij zich meer en meer met de bedrijfsontwikkeling van Montis-Q zelf bezig te gaan houden en ook met zijn persoonlijke ontwikkeling. Allemaal mooie plannen dus!
Wist u dat…
- …Jan last heeft van een avondhumeur?
- …we niet hopen dat Jan en Rick elkaar aan zullen steken? Maar dat wij er wel begrip voor hebben aangezien Jan altijd voor zessen uit de veren is?
- …Jan erg kan lachen om het programma Chateau Meiland? En dat hij voorheen ook Jambers altijd erg leuk vond?
- …Jan overdag een hele gewoon man is, maar dat hij zich ’s avonds kan ontpoppen tot een ware party-plakker?
- …hij op feestjes het licht niet alleen uit, maar meestal ook weer aan ziet gaan?
- …Jan en zijn gezin graag naar Frankrijk op vakantie gaan? En dat hij echt probeert te genieten van het leven, aangezien het geen wedstrijd is?
- …Frankrijk daar het perfecte land voor is? Omdat je daar kunt leven als God in Frankrijk?
- …Jan zegt allergisch te zijn voor katten? Maar dat zijn vrouw en kinderen wel heel graag zo’n leuke kitten in huis wil?
- …Jan erg van verrassingen houdt op zijn verjaardag?