Meet Joost Ruikes

The man behind the glass

image1374

Joost Ruikes, de oudste van het stel, maar met zijn jeugdige uitstraling, jongensachtige lach en 40 jaren op de kalender nog altijd een zeer jonge ondernemer te noemen. Wanneer ik met Joost afspreek, is hij net met zijn vrouw Sanne en zijn 4 kinderen 3 weken op vakantie geweest. 4 koters, waarvan de oudste, Mirle, 6 jaar is, gevolgd door Febe van 3,5 met als ‘icing op de cake’ de tweeling Tabe en Kobbe van 1,5. Wanneer ik Joost vraag naar opgedane inzichten tijdens de vakantie, moet hij wel even lachen. Want iedereen die ervaring heeft met op vakantie gaan met jonge kinderen, weet dat men daar over het algemeen niet heel erg uitgerust van terug komt. Maar Joost vertelt mij dat hij weer intens genoten heeft en dat hij ondanks alle hectiek zowaar toch nieuwe inspiratie op heeft gedaan en tot het inzicht van ‘focus’ is gekomen. Hierover straks meer.

Van oorsprong is Joost een echte ‘Zeeuw’. Momenteel woont hij in het gezellige dorpje Berkel en Rodenrijs, maar hij is opgegroeid in Vlissingen alwaar hij zijn VWO-diploma behaalde. Na de middelbare school ging Joost studeren in Rotterdam aan de Erasmus Universiteit, oftewel de EUR. Aan de EUR studeerde Joost Economie en daarnaast genoot hij van alles wat het studentenleven te bieden had. Laten we het er op houden dat het zijn studiegenoten altijd weer verbaasde dat hij ook maar enig tentamen wist te behalen, laat staan allemaal! Maar Joost is een man die altijd heeft kunnen knallen en prioriteiten heeft weten te stellen. Onder druk werken gaat hem goed af.

Joost zijn vrienden zullen hem omschrijven als een man met gevoel voor humor, gedreven en heel eerlijk. Ook zullen ze zeggen dat Joost niet super-gestructureerd is, chaotisch kan zijn en niet altijd op tijd is. Deze gedragingen komen voort uit het feit dat Joost een creatieve denker is. Hij noemt zichzelf ronduit ‘geel’. Dit blijkt o.a. uit het feit dat hij gitaar én piano speelt, dat hij altijd een ideeënboekje bij zich heeft en dat hij erg geniet van het hele proces rondom koken. Van allerlei nieuwe gerechten uitproberen, het eten er zo mooi mogelijk uit laten zien en zo smakelijk mogelijk opdienen (en -eten). En daar ook de best passende wijnen bij te vinden. Naast creatief, is Joost ook een strategisch denker, die er erg van houdt om nieuwe kennis op te doen en die het oprecht leuk vindt om met zijn werk bezig te zijn. Over het algemeen voelt het ook niet als werk voor hem. Hij heeft altijd weer nieuwe ideeën (vanwaar ook het notitieboekje), waarbij hij Jan graag als klankbord gebruikt en vice versa. Zo houden ze elkaar in balans. Ying en Yan.

Net als Rick en Jan wordt ook Joost minder blij van routine-/procesmatig werken en dacht hij er al geruime tijd aan voor zichzelf te beginnen. Na vele gesprekken, o.a. met Jan, kwam hij tot de conclusie dat het tijd was. Tijd om het gewoonweg te dóen. Het mooie is dat Joost er geen seconde aan getwijfeld heeft of het wel zou lukken, maar ook dan zou hij geen seconde spijt gehad hebben. Wie wil er nu 60 worden en denken: “Had ik maar…” En zo gezegd zo gedaan. Montis-Q bestaat nu bijna 1,5 jaar en Joost geniet met volle teugen. Hij ziet met name de uitdagingen en is overal voor te porren. Met de groei van het bedrijf hebben de heren bedacht dat de tijd wellicht is aangebroken om meer nadruk te leggen op eenieders sterke kanten. En die ook meer gefocust in te gaan zetten. Zo is Jan van nature erg marketing-gericht, is Rick heel sterk in het aanbrengen van (meer) structuur en zal Joost zich zeer waarschijnlijk meer bezig gaan houden met het bouwen van relaties. Voor Joost is er namelijk weinig leuker dan dat én hij is er goed in. Het is de insteek van Joost om goede, lange(re) relaties op te bouwen, zodat mensen ook na 5 jaar nog bij hem en Montis-Q terugkeren. Een koffie-afspraak hoeft niet altijd te zijn om ‘er iets uit te halen’. Natuurlijk is ook dat aspect niet onbelangrijk, maar het is voor Joost niet de drijfveer.

Wanneer ik Joost vraag waardoor hij denkt dat Montis-Q zich onderscheidt van vergelijkbare bureaus, noemt hij direct de drie elementen: kwaliteit, persoonlijk contact en nazorg. En last but not least: door minder kosten te maken voor de klant. Dit klinkt natuurlijk mooi en als een veelgehoorde sales-kreet, maar het businessplan dat ten grondslag ligt aan de dienstverlenende service van Montis-Q maakt dat dit ook echt haalbaar is door de juiste persoon op de juiste plek te zetten. In de praktijk komt het er dus op neer om niet onnodig dure mensen in te zetten als dat niet hoeft, waardoor tarieven concurrerend kunnen blijven. En juist doordat Montis zo’n groot netwerk heeft, met vele professionals met verschillende achtergronden, én samenwerkt met studenten van o.a. de EUR, is er voor iedere klant een passend kostenplaatje te maken. Zo wordt namelijk het juiste werk, op het juiste niveau, tegen de juiste prijs uitgevoerd. Joost legt ook uit dat Montis-Q zich onderscheidt doordat het in de gelegenheid is als adviseur op te treden. De communicatiekloof tussen accountant en klant kan zo gedicht worden. Hiermee komen dan ook gelijk het ontzorgende aspect en de ‘smile’ naar voren. Want doordat Montis als sparringpartner op het gebied van vaktechnische vraagstukken ingezet kan worden en bovendien capaciteit, handjes én kennis levert, leert Montis de klant goed kennen. Prettig voor Montis, maar nog prettiger voor de klant omdat hierdoor met hen meegedacht kan worden. Vanuit verschillende invalshoeken, alle belangen afwegend en ondanks discussiepunten toch toewerkend naar een aanvaardbare oplossing voor zowel de klant als de accountant. In alle open- en eerlijkheid.

Hoe Joost Montis-Q over 5 jaar ziet? Daar hoeft hij niet lang over na te denken. Als niet alleen een adviesbureau, maar ook als een leverancier van vakgebied-gerelateerde producten. Ook ziet hij 5-10 medewerkers/partners voor zich, aangevuld met 5-10 studenten en een kring van vaste ZZP’ers. En natuurlijk worden ze tegen die tijd door 30-40 vaste klanten als huisadviseur standaard ingeschakeld. Too good to be(come) true? Dat denk ik niet. Gewoon zo doorgaan Joost, dan komen jullie er wel!

Wist u dat…

  • …Joost lid is van een kook- en een wijnclub? En dat Joost en zijn vrouw veel verstand hebben van wijnen?
  • …dat eens ‘serious business’ was voor het duo?
  • …Joost daardoor ook lid van de VOLVO-familie is geworden? Omdat de VOLVO ideaal bleek om kinderen en flessen wijn in te vervoeren?
  • …Joost naast de VOLVO ook in een spectaculair oude Audi rijdt? Maar dat dat eigenlijk is om die VOLVO te verbloemen?
  • …Joost niet alleen creatief, maar ook sportief is?
  • …hij houdt van skiën, zeilen, golfen en hardlopen/de sportschool?
  • …dat laatste is omdat het moet?
  • …de Ruikes family een poes heeft met de naam Robbel?
  • …er zeer waarschijnlijk niet veel anderen poezen rondlopen met die naam?
  • …Joost een echte levensgenieter is? En dat hij denkt nergens allergisch voor te zijn?
  • …we het hierbij laten om ook nog wat aan de verbeelding over te laten?
Call Now Button