Workshop Details
“Het is hét breekpunt in de carrière van de financial: ben je ook in staat om het verhaal áchter de cijfers te vertellen?” – Ronald Suhlmann – CFO Damen Shipyards
Over de workshop
Vroeger maakte een Financial zich nuttig met het verzamelen en rapporteren van cijfers. Maar die tijd is voorbij. IT en AI kunnen dit steeds beter en sneller.
In de toekomst maak je als Financial alleen nog écht verschil voor je stakeholders als je a) de cijfers voor hen kunt interpreteren én b) ze helder en effectief kunt communiceren.
Maar hoe doe je dat? Wat is effectief? Hoe zorg je er dan voor dat je niet alleen begrepen wordt, maar ook gewaardeerd en geaccepteerd wordt door de belanghebbenden aan de andere kant van de tafel?
Dat is wat je leert in de workshop ‘Storytelling voor Financials.’
Een workshop om meer impact te maken in je rol als Financial en,
- waarin je heel erg praktijkgericht aan de slag gaat;
- met concrete tools en inzichten;
- die je bijvoorbeeld helpen om hoofd- van bijzaken te onderscheiden; en
- dat om te zetten in een effectief en doeltreffend verhaal.
Voorbereiding
Er is weinig voorbereiding nodig. Je hoeft bijvoorbeeld geen presentatie voor te bereiden. Denk wel vooraf al na over een onderwerp waarmee je aan de slag kunt in de workshop.
Tip: neem iets waar je binnenkort over moet presenteren.
Zo snijdt het mes voor jou aan twee kanten. Én je traint je vaardigheden en het is nog nuttig ook 🙂
Denk bij het onderwerp bijvoorbeeld aan:
- de presentatie van de volgende maandrapportage; of
- het meekrijgen van een stakeholder in jouw voorstel of analyse; of
- het betrekken van andere afdelingen bij de plannen die voorliggen.
etc.
Ook de jaarlijkse budgetpresentatie kan een uitstekend onderwerp zijn om aan te pakken.
Na de workshop
Natuurlijk is het leuk als je tijdens de workshop in staat bent om een goed verhaal neer te zetten. Maar het gaat er natuurlijk om dat je dat ook ná de workshop kunt. Als je weer terug bent in je werkomgeving. Daarom krijg je tijdens de workshop handige handouts waarop de theorie beknopt is samengevat. En natuurlijk het template waar je mee leert werken tijdens de training.
Daarnaast krijg je toegang tot reeks korte uitlegvideo’s op YouTube. Daarmee kun je altijd je geheugen weer even opfrissen. Mocht je na de workshop in de voorbereiding op je presentatie je afvragen: “Hoe zat het ook alweer? Hoe werkte dat template uit de workshop ook alweer?”
Filmpje: Waarom Storytelling? https://youtu.be/6bL48mR70P0
Leerdoelen en resultaten
Aan het eind van deze workshop:
- Weet je wat Storytelling is en hoe het van waarde is voor de Financial.
- Snap je wat maakt dat een presentatie saai/langdradig is of juist boeiend en to-the-point
- Weet je met behulp van het ABT-storytelling framework je verhaal zò op te bouwen dat het je stakeholders aanspreekt.
Over de trainers
Gerben van Driel studeerde bedrijfskunde en werkte in het bedrijfsleven (o.a. bij ABN Amro). Om vervolgens bij TV te gaan werken. Als programmamaker en presentator leerde hij hoe je uit een overschot aan informatie pijlsnel een verhaal destilleert waarmee je iemand direct boeit. Na 10+ jaar televisie viel hem op hoe presentaties in het bedrijfsleven vaak het tegenovergestelde doen. Want té langdradig, onduidelijk, niet ‘stakeholder-gericht’ en daardoor ineffectief. En dat is onnodig! Hij ontwikkelde een passie voor trainen en richtte Speak to Succeed op. Met als doel om vooral analytisch ingestelde professionals te helpen hun inhoud met meer impact te presenteren.
Joost Ruikes studeerde Economie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en leerde in die tijd ook Gerben kennen. Joost heeft een brede kijk op Finance en veel ervaring met complexe projectorganisaties, zowel vanuit de audit bij KPMG als vanuit zijn rol in de business als Finance Director bij Fokker Elmo. Net als Gerben heeft Joost altijd de ondernemersdrang gevoeld en dacht, “dit kan beter”. Sinds 2018 is Joost werkzaam bij Montis-Q, waar iedere dag weer gewerkt wordt aan ‘Finance with a smile’. Daarnaast is Joost ook gastdocent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam voor diverse mastervakken. Joost houdt ervan om complexe issues plat te slaan en om saaie dingen leuk te maken…
Simplify Compexity, Funitize Boringaty!
Over het programma
Introductie: wat is Storytelling?
- Hoe werkt het? Waarom zou je het ook als Financial moeten inzetten?
- uitleg ABT-template.
- Je krijgt een helder Storytelling-format aangereikt, waarmee je in de workshop aan de slag gaat.
Demonstratie ABT-template. – Voordat je het ABT-template op je eigen onderwerp gaat toepassen, demonstreren we het eerst plenair aan de hand van een algemene case.
Pauze. – Even bijkomen.
Maak je eigen ABT. – Je gaat in tweetallen aan de slag en het ABT-framework op je eigen onderwerp toepassen. Trainers lopen rond om waar nodig te coachen.
Oefen je ABT. – Je hebt je ABT gemaakt. Je zoekt een andere buddy op om je ABT op uit te proberen.
Presenteer je ABT. – Er is ruimte voor één of twee deelnemers om hun ABT voor de hele groep de presenteren. Vrijwilligers belonen we met een ‘Dappere Dodo’-aanmoedigingsprijs.